Oldemor Sofies havre-og kokospletter

Disse deilige småkakene lagde oldemor Sofie hele året.❤️ Vi fikk dem til is om sommeren - og til jul parallelt med de andre julekakene, og jeg husker oldemor fortalte at hun og oldefar gjerne koste seg med en til ettermiddagskaffen
Hos oss har jeg først og fremst laget kaken til jul, og det har virkelig blitt familiens julefavoritt! De siste årene har jeg gjerne laget et helt tårn, slik at vi ikke går tom før julaften. :-)


Dette trenger du: 
(til 75-80 kaker)
250 g smør (Jeg pleier å blande smør og margarin) 
200 g sukker 
130 g havregryn
130 g kokosmasse
50 g potetmel
100 g hvetemel
1 1/2 ts bakepulver
1/2 ts vaniljesukker
1 egg

Slik gjør du: 
1: Sett stekeovnen på 200 g
2: Rør smør og sukker hvitt
3: Sikt i mel, bakepulver, potetmel og vaniljesukker. 
4: Ha egget i en kopp og pisk det sammen med en gaffel
5: Rør inn havregryn og kokosmasse sammen med egget
6: Bland alt godt. Det skal bli en ganske fast deig. 

7: Finn fram en stekeplate med bakepapir
8: Bruk to teskjeer og lag topper med god avstand
9: Stekes i 5-6 minutter, til de blir lysegule. (På min stekeovn var det perfekt med 6 min og 10 sek, men det er litt ulikt fra ovn til ovn. Følg med!) 


Mammas supertips: 
  • Hvis du ser at kakene på det første brettet flyter veldig ut, kan du røre inn litt mer havregryn. 
  • Det har hendt jeg har tilsatt bær, for eksempel tranebær. Det gir også en veldig god smak. 

 
Fra oldemors oppskriftbok <3

Et kaketårn til jul! :-) Her hadde jeg tredoblet oppskriften



Kommentarer

Populære innlegg