Mammas brente mandler med maldonsalt

For noen år siden fikk jeg lyst til å lage brente mandler til jul. Jeg lette fram en oppskrift fra kokeboka og satte i gang... men litt ute i prosessen begynte jeg å tenke: "Karamelliserte mandler..." "Hmmm... det må jo være godt med maldonsalt på" Nå er jeg sikkert ikke den første i verden som lager dette, men oppskriften har jeg i hvert fall laget til som jeg synes blir best.
Selv synes jeg dette er blitt et fantastisk godt julesnacks og jeg må gjemme bort boksen så jeg ikke spiser opp alt før jul... ;-)





Dette trenger du:

800g mandler
1 dl vann
300g sukker
2 ts vaniljesukker
2 ss smør
Maldonsalt

Slik gjør du: 
1: Sett ovnen på 200grader
2: Legg mandlene på en stekeplate med bakepapir.
3: Rist mandlene i ovnen i 10 minutter
4: Vann, sukker og vaniljesukker has i en litt stor kjele, la det koke opp.
5: Kok sukkerblandingen i 2-3 minutter.

6: Bruk en tresleiv eller liknende. hell mandlene opp i sukkerblandingen.
7: Nå må du skru på god tålmodighet, og ikke la deg friste til å sette på for sterk varme.
8: Sett platen på middels varme. Rør hele tiden.
9: Etter en stund begynner sukkeret å bli kornete/melisaktig. Bare rør videre.

10: Etter hvert begynner sukkeret å smelte, det legger seg rundt mandlene. Pass på temperaturen i denne prosessen. Hvis det begynner å ose/ryke mye, skrur du varmen litt ned.
11: Når alt er smeltet, tar du i  to gode klyper med maldonsalt. Rør godt.
12: Rør inn smøret.

13: Bruk stekeplaten du allerede har framme, hell mandlene oppå platen.
14: Stryk mandlene flatt utover og forsøk å skille dem.
15: Før sukkeret har stivnet: Dryss maldonsalt jevnt over alt.
16: La det stå til det blir kaldt. Hell det i en kakeboks eller liknende, hvis det blir noe igjen, da ;-)




Kommentarer

Populære innlegg