Lussekatter

Åh, alle luciamorgenene i oppveksten min! Sovevarme føtter på morgenkalde gulv, nytent og  sprakende ved i ovnen, lukten av gjærbakst blandet med duft av kakao og tente lys. De første årene hadde mormor regien, senere var det vi barna som ordnet. Jeg kjenner fortsatt den spente og ærbødige følelsen da vi hvitkledte, med glitter i håret og lys i hånd, skred så godt det lot seg gjøre i avlagte konfirmantkapper, laken - og pappas gamle skjorter. "Svart senker natten seg, i stall og stue..." Vi sang alle versene, og mormor og morfar lyttet der under dynene sine.

Tante Ingunn og jeg som luciaterner
Senere samlet vi oss rundt "Luciamorgon" på svensk TV1 og førjulsstemningen var komplett. Det var selvsagt også øyeblikk med kakao på hvite luciaklær, skurrete forhold fra Sverige og søling av stearin på myke barnehender. Men, det er ikke dét som sitter igjen.
I vår familie har vi også begynt å samle mange hyggelig førjulsminner, og jeg har videreført luciamorgenen som en del av vår førjulstradisjon. Kakao, lussekatter, glitter; hele pakka, og det er jo pappa som er så heldig å få besøk at luciaopptog hver
13.desember.

Noen av kreasjonene til familien Smith-Solevåg.
Her ser vi Luciakrone, Prestens hår og tradisjonell lussekatt. 

Selve lussekatteoppskriften er enkel og grei; jeg bruker samme oppskrift til alt av gjærbakst. Et år forsøkte jeg å tilsette gurkemeie, slik at de skulle bli lussekattgule, men det var det ingen som likte, så da sluttet jeg med det...
Oppskriften jeg bruker finner du under "mammas gjærbakst" på denne siden. På bildet finner du litt inspirasjon til hvordan lussekatter kan formes.





Noen bilder fra Luciamorgen på Rudstein 13.desember 2018


Kommentarer

Populære innlegg