Grandtante Lailas frukt- og nøttekake

Denne formkaken er en del av julestemningen for meg. Den er full av deilige nøtter og frukt og nytes i tynne skiver. Det er lurt å lage kaken tidlig i desember, den blir enda bedre når den lagres en stund i forkant.

Dette blir til to små - eller en stor kake.

Dette trenger du: 

3 dl hasselnøttkjerner
3 dl valnøttkjerner
1 dl mandler
2 dl ananasbiter
2-3 poser cocktailbær
2 1/2 dl hvetemel
1 1/2 dle sukker
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
3 egg

Slik gjør du: 

1:  Sett stekeovnen på 150grader. Finn fram brødformer og kle dem med bakepapir.
2: Bland nøtter og frukt i en stor bolle.
3: I en annen bolle: Bland mel, sukker, vaniljesukker og bakepulver.
4: Visp eggene lett sammen og bland i melbollen.

5: Hell alt sammen opp i nøttene og bland godt.
6: Hell røren i formen.
7: Stekes på nederste ribbe i omtrent to timer. (Jeg pleier å sjekke den etter 1 t og 40 min. Bruk strikkepinne-trikset)

8: Når kaken er kald, legges den i en plastpose og oppbevares i kjøleskapet.


Mammas supertips: 
1: Et år tilsatte jeg tørkede aprikoser i tillegg. Det ble veldig godt!
2: Jeg forsøker å lage denne kaken en av de første dagene i desember, da blir den perfekt vellagret til jul.





Kommentarer

  1. Ummm.. Forstår jeg rett når nøtter og mandler ikke skal deles/hakkes? Og hva slags annanas? Tørket?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er riktig, nøtter og frukt skal bare helles oppi som de er. Det er derfor lurt å skjære opp kaken med en skarp kniv :-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg