Oldemor Alfhilds delfiakake


Denne kaken er selve julestemningen for meg. Min farmor lagde den hver jul og serverte den i sirlige skiver på et sølvfat, sammen med alle de andre deilige kakene hun hadde laget. Det var alltid så lun og god stemning hos farmor og farfar. Fine pådekte bord, høy latter og deilig mat og kaker. Gode minner! 
Denne oppskriften skiller seg fra mange andre oppskrifter fordi kaken blir så luftig. Jeg har forsøkt flere, men denne er favoritten. Nå kan dere ta den med videre i slekten.

Aller først: Kle en brødform i middels størrelse med bakepapir.

Dette trenger du:
En plate kokesjokolade
2 hele egg
1 liten kopp sukker (se bildet)
1/2 ss vaniljesukker
2 ss kremfløte
100 g hakkede mandler
50 g hakkede rosiner
1/2 pk Per-kjeks, eller annen søt kjeks
50 g delfiafett

Slik gjør du: 
  1. Pisk egg og sukker til stiv eggedosis (husk Ole-trikset) 
  2. Smelt sjokoladen i fløten på svak varme. Avkjøl litt. 
  3. Smelt delfiafett på svak varme
  4. Tilsett vaniljesukker i eggedosisen
  5. Hell fløten/sjokoladen oppi eggedosisen
  6. Rør inn delfiafett; litt om gangen
  7. Piskes i 10 minutter
  8. Tilsett mandler og rosiner 
  9. Hell i formen
  10. Kjeksen dyttes ned i kaken, helt til slutt
  11. Pynt med sukkertopper
Oppbevares i kjøleskap fram til du skal bruke den.

Her sitter vi i stuen til farmor og farfaren min, bordet er pyntet til fest. Det er jeg som sitter i armkroken til farfar, og den blide damen ved siden han er farmor. Onkel Tore sitter sammen med Birgitte (min kusine) ved siden av der igjen. Foran sitter mormor med tante Ingunn på fanget, og bak henne sitter tante Berit, morfars søster, og min kusine Elisabeth. Morfar er helt sikkert forografen :-) 





Kommentarer

Populære innlegg