Barnetogkake

Hvis jeg spør dere hva slags kake dere vil ha til bursdagen deres, er svaret alltid det samme: Barnetogkake! Og hvis mormor hadde spurt meg det samme da jeg var på deres alder, ville jeg helt sikkert sagt det samme. Oppskriften fant mormor i et ukeblad en gang på 80-tallet, og den har vært fast inventar i festlige anledninger siden den gang. Grunnen til at alle liker den er nok den luftige og saftige bunnen, kombinert med en lett smør/sjokoladekrem.

Jeg har gjort noen små tilpasninger på oppskriften, men her kommer den tradisjonelle, og med mine tilpasninger i parentes:

Aller først: Sett på stekeovnen på 200grader og legg bakepapir i en stor langpanne. 

Ingredienser: 

6 egg
6 dl (500g) sukker (Jeg pleier å minske sukkermengden litt, ca 3-400 g)
6 dl (360g hvetemel)
1 ss vaniljesukker
4 ts bakepulver
1 dl (40g) kakao
3 dl vann/kaffe (Valgfritt, men jeg pleier alltid å bruke kaffe på grunn av smaken)

Slik gjør du:

Pisk egg og sukker til tykk eggedosis. Pisk i 10-15 minutter eller til eggedosisen består "Ole-testen" .

Sikt sammen hvetemel, bakepulver, vaniljesukker og kakao. Vend det tørre + vannet/kaffen inn i eggedosisen med en slikkepott. Vannet/kaffen har en tendens til å legge seg ublandet nederst i bollen, så ta flere svinger innom bunnen i bollen for å blande det inn.

Hell røren i langpannen og stek ved 200 grader i ca 30 minutter. Jeg pleier å sette klokken på 25 minutter og heller ta den ut litt før. Det er for å unngå at kaken blir for mye stekt og dermed tørr.

Du ser at den er ferdig stekt når en strikkepinne el kan stikkes i kaken uten at det sitter igjen deig på den. I tillegg kan du se at kaken har trukket seg litt unna kantene.

La kaken stå i formen og avkjøles litt. Legg et rent kjøkkenhåndkle over.
Når kaken er litt avkjølt, kan du velve den over på en bakerist. La den hvile der, fortsatt med håndkle over.

Glasur:
300 g mykt smør eller margarin. (Jeg har ofte tatt halvparten smør/margarin)
700 g melis
4 ss kakao
litt vaniljesukker
ca 4 ss kaffe. (Jeg pleier å bruke en espresso)

Hell alt oppi miksmasteren og rør det sammen til det blir en jevn krem.


Mammas supertips:
1: Bruk først en K-visp eller lignende, (en kraftig som er beregnet på å røre fx smør) men når kremen er jevn bytter du til vanlig visp. Det gir en ekstra luftig "Stratos-effekt" :-)

2: For ekstra saftig kake: Stikk hull i kaken med strikkepinnen og dynk den. Jeg har brukt ulike ting, men appelsinjuice eller vaniljesaus tynnet ut med melk har nok smakt aller best.

Legg kaken på et egnet fat  - eller dekk langpannen med aluminiumsfolie og bruk den som serveringsfat.
I familien Smith-Solevåg har vi oftest pyntet med seigmenn og non-stop, men her er det egentlig bare kreativitet og smaksløker som setter begrensninger.
Slik pyntet Sofie og Selmer kaken til Levis 5-årsdag <3 

Kommentarer

Populære innlegg