Mammas kjøttkaker

Ujålete, skikkelig mat :-) 
Mange mammaer har nok sin versjon av hjemmelagde kjøttkaker, og den oppskriften jeg skal presentere her er et resultat av egen eksperimentering + tips fra oldemor Sofie + mormor. Resultatet er blitt både gode og næringsrike kjøttkaker, som alltid går ned på høykant her hjemme. I kjøttkakene har jeg flere hemmelige ingredienser, blant annet flere ulike grønnsaker. Dette vokste fram den perioden du, Levi, nektet å spise alt av grønt. Gjemt inni kjøttkaker, pastasaus, pannekaker, potetmor, smoothie, scones..., fikk du i deg litt likevel:-) I tillegg pleier jeg å ha i havregryn, som gir en god konsistens, gjør at kjøttkakene holder formen  - og det drøyer kjøttdeigen. Dette er et tips jeg har tatt med meg fra Oldemor Sofie. Brødsmuler har jeg nok også brukt, det har samme funksjon - og er jo strålende med tanke på å kaste mindre mat. Helt i oldemor Sofies ånd der, altså :-)

Bilde 1
Dette trenger du:

2 pakker karbonadedeig (eller kjøttdeig)
1 løk
litt havregryn
4-5 buketter brokkoli
1-2 gulrøtter
1/2 løk
1 egg
salt og pepper

Slik gjør du: 

  1. Hell litt havregryn i bunnen av en litt stor bolle. Ta oppi nok vann til at det akkurat dekker havregrynene. (Når du gjør dette, blir havregryna myke)
  2. Rasp gulrøtter og brokkoli oppi bollen med havregryn. (Jeg bruker det fineste raspejernet, slik at grønnsakene "forsvinner" inn i kjøttkakene. (bilde 1)
  3. Finhakk løken. Også her liker jeg å hakke det superfint, så det ikke blir så store biter.
  4. Bilde 3
    Bilde 2
  5. Legg løken, kjøttdeig og egget oppi bollen. Bland alt godt sammen. Jeg liker best å bruke hendene til å blande, da er det lettest og raskest å få blandet det godt nok. (bilde 2 og 3) 
Videre forklaring under bildene.

Ferdig blandet og klar til steking.
5: Ha litt margarin i stekepannen og stek dem brune på hver side. Ta på et dryss salt og pepper. 

Hvis du skal ha dem oppi sausen, holder det at de er brunet, de trenger ikke å være gjennomstekt. 

Hvis du vil gjennomsteke dem, kan det være lurt å la dem steke noen minutter under lokk. 

6: Mens kjøttkakene steker, er det på tide å sette på poteter til koking, i tillegg kan du begynne å lage saus. Oppskriften på brun saus finner du under "god middag" 


Mammas supertips: Legg et dobbelt stykke tørkepapir på kjøkkenbenken. Der legger du skrell og annet organisk avfall. Det er også lurt å legge fra seg arbeidsredskap der, Når du rydder det bort, er det enkelt å få med seg alt - og benken trenger nesten ikke å ryddes i etterkant. 




















Kommentarer

Populære innlegg